tirsdag den 15. februar 2011

Jyske lov

Okay. Det er tid til et rant. Jeg har ikke haft nogle før - på bloggen, i hvert fald. Der bliver såmænd skældt nok ud herhjemme...

Der er en del ting som kan irritere mig. Noget mere end andet. Men en af de ting som VIRKELIG kan få mit pis i kog er når jeg beder om lov til at låne noget af nogen og de svarer "Jo, det må du gerne - hvis du passer godt på den". HVIS DU PASSER GODT PÅ DEN?!?!?!
Hvad forestiller de sig? At jeg har tænkt mig at spille frisbee med deres cd'er? Eller lade Vile gnave lidt i Shakepeares samlede? (Jeg ved ikke hvorfor jeg vil låne den i den her verden - jeg har den selv). Men altså. Fair nok, hvis vi taler uerstattelige ting - arvegods, antikviteter, gaver fra en elsket eller sådan. Men som regel er det altså bøger, cd'er, dvd'er og den slags jeg beder om lov til at låne. Og jeg passer naturligvis på ting som jeg har lånt.
Det bør da slet ikke være nødvendigt med sådan en anmodning.

Desuden lever jeg altså i en verden hvori Jyske Lov stadig gælder - og med den det princip at en lånt genstand skal tilbageleveres i samme eller bedre stand end den var i da den udlåntes. Så hvis min unge skulle finde på at æde din coveret til din nye cd, så lover jeg at jeg erstatter den med en ny!

Men det er måske bare mig? Jeg har for nylig diskuteret hele låneaffæren med nogle som mente at det var, om ikke forventeligt, så hændeligt, at man fik sine lånte genstande tilbage i mere eller mindre ødelagt stand. Og jo, selvfølgelig kan noget gå i stykker under udlån, men jeg ville da forvente at få det erstattet så. Det er måske bare mig...

Og nu vil jeg så fordrive min aften med at spille bold med en lånt bog. Nogle der har en ketsjer jeg kan låne?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar