søndag den 1. november 2009

Mit første rigtige indlæg - om efterår, mad og hygge

Så er efteråret kommet til Århus og er der noget bedre at bruge den første november søndag på end en lang gåtur og hyggelig madlavning? Nej, vel? Så det er det jeg har gjort i dag.
Først en gåtur i dejlige Botanisk Have (billedet er fra i går, vejret var ikke helt så godt i dag) sammen med Sune. Derefter hjem til en kop varm kakao med lidt rigeligt flødeskum (vi havde en sjat fløde i køleskabet som skulle bruges).


Derefter var der gang i gryderne.
Aftensmaden i dag står på helstegt kylling med krydret spidskål og cheesecake med hindbærcoulis til dessert. Kagen stod allerede i køleskabet, men hindbærrene skulle lige på.

Derefter var der gang i den store gryde. Vi har fået en masse dejlige æbler fra Sunes forældres have og selvom jeg er glad for friske æbler kan vi ikke nå at spise dem allesammen. Jeg har kogt masser af æblegrød den seneste tid, men syntes at det var tid til noget nyt. Så den store gryde kom frem og æblerne blev kogt til en lækker chutney med karry, nelliker, kanel og en masse andet godt. Opskriften kan sagtens rekvireres hos undertegnede.

Her ses Sune meget koncentreret mens han angiveligvis lavede chutney. I virkeligheden rørte han løg i, men lidt har også ret.

Da jeg ikke er så glad for madspild blev jeg helt lykkelig da jeg opdagede at Clause Meyer har fundet ud af hvordan man også udnytter skræller og kernehus fra æblerne.

De er blevet smidt i en gryde med lidt vand og står nu og koger på komfuret. Senere de sies fra, væsken reduceres og sødes - og vupti har man en smuk, lyserød æblesirup som Sune mener vil være perfekt på pandekager, men som jeg nærmere forestiller mig på en gang græsk youghurt sammen med friske æblestykker og hakkede mandler.

Der vil selvfølgelig komme billeder op af både sirup og chutney når det en gang er høldt på glas så det kan komme ind i skabet at stå og holde os med dejlige sager hele vinteren.

Om lidt må jeg i køkkenet igen - kyllingen skal krydres og i ovnen og senere skal jeg nyde frugten af alt dette hyggelige arbejde.


3 kommentarer:

  1. Hej Henriette
    Stort tillykke med bloggen! Den vil jeg glæde mig til at læse...
    Mange hilsner Louise

    SvarSlet
  2. Tak, Louise. Jeg er helt vild med din. Det var faktisk lidt dér jeg blev inspireret til at lave min egen.

    SvarSlet
  3. Dejligt at høre at man kan give ideen videre. Jeg er blevet helt bidt af det, og måtte bare også have en blog for mig selv (uden middelalder). Jeg tror jeg vil tage din (og Claus Meyers) ide med at lave æblesirup. Det lyder bare super godt og absolut anvendeligt!

    SvarSlet